سرخط خبرها
خانه / مقالات / تعریف دیزل ژنراتور و نحوه نگهداری صحیح از آن

تعریف دیزل ژنراتور و نحوه نگهداری صحیح از آن

دیزل ژنراتور وسیله ای است که سوخت دیزلی را به برق تبدیل میکند و در واقع از ترکیب موتور دیزلی و یک ژنراتور الکتریکی و متلقات آن تشکیل شده است.

در نظر عموم کاربرد دیزل ژنراتورها مواقعی است که برق شبکه سراسری قطع می‌شود و از برق تولیدی آن به عنوان برق اضطراری استفاده می‌کنند. درحالی‌که این یکی از ساده‌ترین  کاربردهای دیزل ژنراتور هاست.

دیزل ژنراتور ها در صنایع مختلف ازجمله ساختمان‌سازی، پل‌سازی، کشتی‌سازی، زیردریایی‌ها و بسیار دیگر از صنایع کوچک و بزرگ به‌صورت دائم کار و پیوسته استفاده می‌شوند.

دسته‌بندی دیزل ژنراتور ها معمولاً براساس شرکت سازنده موتور و ژنراتور، نوع مصرف سوخت، ولتاژ خروجی یا توان تولیدی صورت می‌گیرد. ديزل ژنراتور هاي كوچك (موتور برق) كه غا لبا در ابعادكوچك و حداكثر تا توانهاي كمتر از100 كاوا ساخته و دسته بندي مي شوند.

نحوه نگهداری صحیح دیزل ژنراتور :

نگهداری صحیح از دیزل ژنراتور و تعویض به موقع روغن و فیلترها باعث افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور می شود.

مواردی از نگهداری دیزل ژنراتور و گاز ژنراتور عبارت اند از:

  • روغن و فیلتر روغن بعد از 100 ساعت کار باید تعویض شود.
  • فیلتر گازوئیل بعد از هر 2 بار تعویض فیلتر روغن عوض شود.
  • بعد از 2 بار تعویض فیلتر گازوئیل ،فیلتر آب تعویض شود.
  • موتور دیزل ژنراتور را حداقل هفته ای یک بار روشن کنید.
  • استفاده استاندارد از دیزل ژنراتور به این صورت است که هر 8 ساعت کار باید 2 ساعت موتور خاموش باشد.
  • بازدید از دیزل ژنراتور هنگام کار و اطمینان از عدم وجود صدا و لرزش غیر طبیعی
  • بررسی سیستم خنک کننده موتور و سیم پیچ دیزل ژنراتور

علاوه بر موارد بیان شده ،مواردی وجود دارد که باید به صورت روزانه کنترل شود :

  • کنترل سطح روغن و آب رادیاتور
  • کنترل صافی هوا و هواکش مخزن سوخت
  • وکنترل سطح سوخت در مخزن

برای افزایش عمر مفید دستگاه باید موارد زیادی را رعایت کرد که در مقالات به صورت کامل برای شما دوستان آورده ایم.

خرید یک ژنراتور سالم:

کلیه مواردی که در ادامه بیان میشود در مورد تمامی ژنراتور ها صدق می کند از دیزل ژنراتور ،گاز ژنراتور ،و انواع دیزل ژنراتور کامینز و پرکینز و….همه و همه را شامل می شود .

اگر نکات ذکر شده در پایین را رعایت کنید عمر مفید ژنراتور شما از هر نوعی که باشد (دیزل ژنراتور ،گاز ژنراتور ،دیزل ژنراتور ولوو و….) افزایش می یابد.

خریداری یک ژنراتور سالم. اگر شما یک ژنراتور را خریداری کنید، متوجه خواهید شد که چه میزان برق را ذخیره خواهد کرد.  برچسب ها و اطلاعاتی که تولید کنندگان روی دستگاه ارائه می دهند می توانند به شما در این مورد کمک کنند. همچنین ، شما می توانید از تکنسین برق سوال بپرسید تا کمکتان کند. اگر شما دستگاه های دیگری که برق بیشتری را تولید می کنند به ژنراتور وصل کنید، این کار می تواند برای ژنراتور یا دستگاه و یا هر دو خطرناک باشد. اگر شما یک کوره نسبتا کوچکی و آب شهری داشته باشید شما می توانید بین 3000 تا 5000 وات برق خانگی تولید کنید.  . اگر خانه شما یک کوره بزرگتر و یا یک پمپ خوب داشته باشد، شما احتمالا نیاز به یک ژنراتور با 6500 –  5000وات برق تولید کند، دارید.

  • برخی از تولید کنندگان یک حسابگری را برای تعیین میزان نیروی برق (بر حسب وات ) برای کمک به نیازهای شما ارائه کردند.
  • ژنراتور های تایید شده توسط آزمایشگاه بیمه (UL) و یا کارخانه متقابل (FM) ، بازرسی و از نظر ایمنی تست می شوند و می توانند مورد اعتماد باشند.

-هرگز از یک ژنراتور قابل حمل در داخل خانه استفاده نکنید. ژنراتور قابل حمل می تواند گازهای کشنده و مونوکسید کربن تولید کند. هنگامی که این گازها در فضاهای بسته ای به دام افتاده و تهویه نشود، می توانند روی هم انباشته شده  و باعث بیماری و حتی مرگ شود. فضاهای بسته نه تنها اتاق در داخل خانه ، بلکه میتوانند یک پارکینگ، زیرزمین، و غیره باشد. گاز مونوکسید کربن بی بو و بی رنگ است، بنابراین حتی اگر شما آن را نبینید و یا بوی آن را حس نکنید، ممکن است در خطر باشید.

  • اگر شما احساس سرگیجه، بیماری و یا ضعیف را در هنگام استفاده از یک ژنراتور داشته اشید، بلافاصله از آن محیط دور شوید و به دنبال هوای تازه باشید.
  • شما می توانید ردیاب آشکارسازی مونواکسید کربن را در خانه خود نصب کنید.

-هرگز یک ژنراتور را در شرایط بارانی و مرطوب قرار ندهید. ژنراتور تولید برق و آب و برق یک ترکیب مرگبار خواهد بود. ژنراتور را در جای خشکی قرار دهید.. آن را در زیر یک سایبان یا دیگر مناطق تحت پوشش که می توانید آن را از رطوبت محافظت کند، نگه دارید  اما این مناطق باید در تمام جهات باز و به خوبی هوا را تهویه کند.

  • هرگز یک ژنراتور را با دستان خیس لمس نکنید.

-هرگز ژنراتور قابل حمل را مستقیما به پریز دیوار وصل نکنید. این کار بسیار خطرناکی می باشد. اگر شما می خواهید به طور مستقیم به برق خانه متصل شوید، شما باید یک کابل برق جدا و دارای مجوز نصب ، یک کلید انتقال برق و یک ژنراتور ثابت داشته باشید.

به درستی ذخیره کردن سوخت ژنراتور. از ظروف سوخت مورد تایید استفاده کنید و ذخیره سوخت را با توجه به دستورالعمل کارخانه سازنده ذخیره کنید. معمولا، در یک جای خشک و خنک، دور از خانه ، دور از مواد قابل آتشزا و دیگر منابع سوخت قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی

معرفی بهترین مرجع قیمت گذاری انواع ورق های فولادی

سایت آهن اینفو که یک مرکز اینترنتی خرید و فروش آهن آلات به شمار می ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *